Mijn diensten

Door mijn 30 jaar werkervaring, onderwijskundige achtergrond en behoefte aan ontwikkeling en afwisseling kan ik een organisatie, team of individu veel brengen door middel van:
– coaching
– interim (project)management
– workshops en trainingen

Coaching


Ik ben een (meewerkend) coach op meerdere niveau’s:
– organisatie
– team
– individu

Als de missie en visie van de organsiatie kloppen met de coachvragen op al deze niveau’s, dan ben ik op mijn best. Als het nog niet klopt, dan ga ik ‘aan’ en kan ik het niet helpen om het kloppend te krijgen – omdat ik geloof dat alleen dan de energie de juiste kant op gaat.

Aanpak


Waar droom je* van? Waar wil je* zijn?
Waar ben je* nu?
Wat is de manier waarop je* wilt ontwikkelen?
Welke stappen zijn er te zetten?
Mag ik helpen?

*je = organisatie, team of individu

Praktijkcases


Een aantal concrete voorbeelden van klantvragen uit mijn praktijk:

– Wij willen de creativiteit en het verbeterpotentieel van onze medewerkers beter benutten. Daarom willen we van traditionele vertikale afdelingen naar horizontale zelforganiserende teams die continu verbeteren. Wil jij ons daarbij helpen? (Dura Vermeer, organisatie/team/individuen)

– De manager van het Marketing- en Communicatieteam is andere werkzaamheden gaan doen. Het team moet meer en meer zelforganiserend gaan werken en zich verder professionaliseren in hun vak. (Concordia, team/individu)

– Wij zijn snel gegroeid en blijven doorgroeien. Hoe kunnen we dit doen zonder in bureaucratie te vervallen? (Go2People, organisatie/individu)

– Wij willen blijven we verbinden met klanten en hen de meest mogelijke waarde bieden – daarom willen we scrum- en Agile werken invoeren in multidisciplinaire teams en naar meer zelforganisatie groeien. Hoe houden we de (pioniers)energie vast? (TRIMM, organisatie/team/individu)

– Ons HR-team moet een organsiatieverandering doorvoeren en hebben daar hulp bij nodig. (Soweco, Demcon, organisatie/team/individu)

– Na afloop van deze coaching wil ik graag duidelijk hebben wat voor mij een volgende logische stap is qua werk en stappen zetten in deze richting. Ik wil energie krijgen uit mijn werk. (individu)

– Na afloop van het traject wil ik bereikt hebben dat ik “nee” kan zeggen en me dan ook niet schuldig voel. Dat ik me niet schuldig voel als ik een keer op een avond of weekend geen tijd in mijn werk steek. Dat ik in staat ben om me niet persoonlijk aangesproken te voelen wanneer mensen teleurgesteld zijn omdat ik bv. iets niet heb kunnen afhandelen. (individu)

– Na afloop van dit traject hoop ik in staat te zijn meer controle te hebben over de agenda en niet te worden geleefd door de waan van de dag. Daarnaast hoop ik beter in staat te zijn mijn afspraken na te komen en ruimte over te houden voor bijzondere klussen. (individu)

– Hoe ziet ons ideale werk-toekomstplaatje eruit? Wat doen we individueel? Wat doen we samen? Wat doen we met andere zzp-ers of organisaties? (coachvraag van een echtpaar die samen een bedrijf hebben)

Interim (project)management

Als interim (project)manager ben ik in te zetten in geval van:

– vervanging bij zwangerschap
– onverwacht uitvallen van een manager of directielid
– een project of programma wat gerealiseerd moet worden
– bij snelle groei van de organisatie
– in afwachting van een collega in vaste dienst
– om versnelling of nieuwe energie in een team of organisatie te brengen

Ik ben niet het type van ‘op de winkel passen’, dus benut mijn kwaliteiten vooral om echt te verbeteren: blijere klanten, betere processen en meer tevreden collega’s.

Aanpak

Na het helder hebben van de aanleiding van de vraag kom ik samen met mijn opdrachtgever tot een heldere opdracht met een duidelijk doel en mandaat. Ik start altijd met kennis maken met en luisteren naar de teamleden en de klanten van het team of project.

Vertrouwen is de basis naast het helder hebben wat we met het team of project moeten bijdragen aan het grotere geheel.
Belangrijk in mijn werk is het hebben van een gezamenlijk gedragen doel. Als dat er niet is, dan is dat stap 1.

Een aantal waarden die belangrijk zijn in mijn werk:
– vertrouwen
– mensgericht – uitgaand van talent en drijfveren van mensen
– klantgericht – uitgaand van begrijpen van behoefte en leveren van waarde
– resultaatgericht
– procesdenken – continu verbeteren

Praktijkcases


Mijn ervaring in de rol van (project)manager strekt zich uit over meerdere branches en onderwerpen:

– ontwikkelen en implementeren van een methodiek voor ontwikkeling van team performance (Soweco, projectleiding)
– ontwerpen en implementeren van nieuw rollen- en functiesysteem, beloningsbeleid en beoordelingssystematiek (Demcon, projectleiding)
– interim HR-manager (Demcon, management)
– 13 jaar directeur en eigenaar (TRIMM, projectleiding, algemeen- en teammanagement)
– CRM-manager mobiel zakelijke markt (KPN, proces-, team- en ketenmanagement)
– invoeren 37-urige werkweek voor district Groningen (KPN, projectleiding)
– HR-manager (KPN, management)
– teammanager Back Office PZ en salarisadministratie (KPN, teammanagement)
– ontwikkelen van development centers voor sales (KPN, projectleiding)
– ontwikkelen en uitvoeren introductieprogramma voor startende HBO-ers en academen (KPN, projecteiding)
– onderwijsontwikkeling HBO-opleiding Interaction Design (HKU, projectleiding)

Workshops en trainingen

Een workshop is een krachtig middel wat vele doelen kan dienen:

– inzetten van een verandering
– als team (weer) een gezamenlijke toekomst vaststellen
– plan van aanpak maken om een doel te bereiken
– ontwikkelen van een prototype van een product of dienst
– verbeteren van processen en producten
– benutten van talenten in een team
– rollen en verantwoordelijkheden scherp krijgen
– teambuilding

Aanpak


Vaak komt een leidinggevende of een teamlid met een vraag of probleem bij mij. Door middel van een quick scan komt de vraag achter de vraag op tafel. Op basis hiervan worden we het eens over het doel van de workshop, de tijdsinvestering, de deelnemers en hun rollen, de plek waar de workshop wordt gehouden. Ik maak een voorstel voor een programma en na een akkoord werk ik dat verder uit.

Voor een effectieve workshop helpt het als de deelnemers vooraf een en ander voorbereiden, als we in de workshop tot een concreet resultaat komen en als er voor de dag van morgen concrete afspraken zijn gemaakt. Een van de doelen van mijn workshops is altijd ‘een energieke en leuke workshop hebben’.

Elke workshop wordt opgevolgd met een fotoverslag en concrete vervolgstappen en een evaluatie.

Praktijkcases

Een aantal concrete voorbeelden uit mijn praktijk:

Dura Vermeer:
Meerdere workshops en trainingen voor teams in diverse samenstellingen:
– om tot een gezamenlijke droom te komen, doelen voor het komende jaar en een actieplan voor de dag van morgen en verder
– visievorming op een onderwerp en vertaling naar de praktijk
– implementatie van een nieuw proces
– verbeterworkshops
– teamevaluaties en -ontwikkeling
– persoonlijk leiderschap a.d.h.v. de 7 eigenschappen van Stephen Covey
– inzicht in drijfveren van teams en teamleden met behulp van Management Drives
– feedback geven en ontvangen

Soweco:
Meerdere workshops:
– om tot een organisatie-indeling te komen op basis van talent wat anderen in jou zien
– kick off voor een aantal startende teams om elkaar te leren kennen, gezamenlijke doelen te formuleren en tot rolverdeling te komen op basis van talent

Saxion:
Twee workshops met ca 40 mensen om:
1. tot een organisatie-indeling te komen
2. teams te vormen binnen deze organisatie-indeling en de teams een vliegende start te geven

Stedelijk Lyceum:
Vijf workshops voor teamleiders in het middelbaar onderwijs (Management Development) met de volgende doelstellingen: de teamleiders weten hoe belangrijk hun rol is als leidinggevende binnen Het Stedelijk Lyceum en zij zij deze rol steeds krachtiger neerzetten. De teamleiders staan meer aan het stuur en beschikken over (zelf)kennis en instrumenten voor de dagelijkse praktijk.’

Concordia:
Komen tot een gezamenlijke visie op zelforganisatie, een gezamenlijke toekomst vaststellen en een plan van aanpak hoe daar te komen. Dit is vervolgens vertaald naar een scrumbord met een ‘om-de-week-start’, waarin we terugkijken naar de uitgevoerde acties en vooruitkijken naar de acties voor de komende 2 weken.

TRIMM:
Als directie van TRIMM vroegen wij de collega’s vaak om advies. Vraagstukken die ons bezig hielden lichten we dan toe en mensen gingen daar in groepen mee aan de slag en kwamen met concrete adviezen en oplossingen. Zo hebben we met het hele bedrijf een keuze gemaakt voor een bepaalde organisatie-indeling op basis van de uitwerking van een groep collega’s. Naast het feit dat er gave oplossingen worden bedacht kan het draagvlak voor de implementatie niet groter worden dan dit. En als kers op de taart waren dit vaak ook nog eens hele leuke en inspirerende bijeenkomsten.